Sunday, November 2, 2008

Masjidil Al Aqsa

Salam sejahtera saudara dan saudari semua..!
Teringat pula nak bercerita sedikit pasal Masjidil Al Aqsa di Baitulmuqqadis, bandar atau Kota Islam yang ketiga tersuci, selepas Makkahtul mukaramah dan Madinah Al Munawarrah. Disini lah Rasullullah, Muhammad SAW telah digerakan atau Israk oleh Allah SWT dari Masjidil haram, Makkah ke Masjidil Al Aqsa, Baitulmuqqaddis dengan menunggang Buraq. Dan dari sini lah Muhammad SAW telah Mi'raj ke langit.

Ramai orang tertipu dengan dakyah dan penipuan orang orang Yahudi yang dicanangkan melalui media massa, media elektronik dan lain lain media, bahawa Masjidil Al Aqsa adalah "Dome Of The Rock" atau Qubatuh Sakhra atau kubah batu yang terletak ditengah tengah tapak bersejarah dan berkubah bulat dan disalut emas itu. Seringkali kita lihat melalui peti Tv kita itu, apabila isu isu palestine ditayangkan, seringkali difokuskan bahawa bangunan itulah Masjidil Al Aqsa. Apabila dilakukan solat jumaat, Hari Raya dan lain lain ibadah, serikali itulah yang ditunjukan. Hemm...anak anak aku pun percaya lah bahawa..itulah Masjidil Al Aqsa..!!!

Kubah batu tu macam gambar dibawah ini...!

Permandangan "Dome Of The Rock" atau Qubatul Sakhra (Kubah Batu)
Tidak....!! Kita kena beritahu anak anak kita, adik adik kita, ahli keluarga kita, bahawa Masjidil Al Aqsa yang sebenarnya adalah bangunan empat persegi yang berkubah hijau...bukan bersalut emas. Lokasi nya disebarang kubah batu itu, seperti gambar bawah ini.

Bangunan Masjidil Al Aqsa disebelah kiri, bersetentang dengan Kubah batu.



Lukisan grafik menunjukan kedudukan Masjidil Al Aqsa yang terletak ditebing tinggi, sebelah kanan. Di tebing bawah masjid ini lah kerja kerja penggalian dilakukan oleh pihak Yahudi.

Pintu masuk utama kedalam masjid


Apakah yang terdapat didalam Qubatul Sakhra? Didalamnya terdapat batu yang amat besar yang diceritakan ingin mengikut Rasullullah SAW pergi kelangit semasa Mi'raj. Batu itu memang asalnya tergantung diawang awangan, tetapi semasa dizaman Khalifah Umayah telah mengarahkan diletakan tiang tiang dibawah batu tersebut, seolah olah batu tersebut terletak diatas nya. Ini bagi mengelakan khurafat dan perkara yang tidak diingini. Mengikut cerita yang didengar, memang terdapat gua dibawah batu tersebut. Gua terjadi akibat daripada pergerakan batu itu yang sudah terangkat sedikit akibat ingin mengikut Rasullullah SAW. namun tidak diizinkan, jadi tergantung gantung lah batu tersebut. Batu tersebut masih ada disitu sampailah sekarang.
Baru baru ini aku telah terlihat email yang menggambarkan batu tergantung diawang awangan, macam batu ini pulak. Mengikut pendapat aku yang kurang cerdik ini, itu adalah kerja orang pandai yang nak menunjuk pandai. Namun, bukan batu ini.!!

Lihat lah gambar batu tersebut dibawah ini.

Apakah tujuan dan motif pihak Yahudi mahu mengalihkan tumpuan dan pandangan sebenar orang ramai dan orang orang Islam didunia ini khususnya, daripada mengarah ke Masjidil Aqsa yang sebenarnya?
Apa yang perlu kita ketahui, pihak Yahudi bercita cita untuk merobohkan terus Masjidil Al aqsa, tetapi usaha tersebut mestilah dijalankan secara diam diam dan perhatian orang ramai mestilah dialihkan kearah yang salah. Mereka bercita cita untuk mendirikan "Haikal Sulaiman" yang mereka impikan dan dongengkan.
Lagi perkembangan yang terbaru adalah, pihak Yahudi juga telah menggali dibawah Masjidil Al Aqsa untuk mencari peninggalan "Temple" atau kuil nya. Kerja kerja pengorekan telah berjalan dengan agak lama juga, dan kesan dari kerja tersebut telah terdapat tanda tanda rekahan didinding masjid tersebut.
Bersama sama lah kita kabarkan kepada ahli keluarga, saudara mara dan kawan kawan perkara yang sebenarnya ini agar kita semua tidak ditipu oleh bangsa yang dilaknat oleh Allah SWT ini. Yang Benar itu dari Allah SWT semata mata dan yang tidak tepat dan tidak benar itu, adalah dari kelemahan aku sendiri..!! Subhanallah.!

No comments: