Saturday, November 8, 2008

Bertemu Dengan Mohd Rafi Micheal Jackson..!!

Setelah aku dengan Sani selesai melihat dan mengambil gambar di Kota Johor Lama, dalam lebih kurang pukul 12.45 tengahari, kita orang pun bertolak lah dari Kampung Johor lama. Setelah sampai disimpang keluar dari Kampung Johor lama seperti dalam gambar bawah ini, aku pun berhentikan kereta untuk masuk kejalan besar. Aku pun bagi signal untuk keluar kekanan untuk pergi ke Pekan Telok Sengat yang jaraknya dalam 7 KM dari Kampung Johor Lama




Tiba tiba, entah darimana datangnya satu Hamba Allah ini, tiba tiba aja berada disebelah kanan kereta aku, mengangkat angkat tangan nya menyuruh aku memberhentikan kereta aku. Kawan aku Sani memberitahu aku, "ada orang tahan kereta tu, nak tumpang agaknya". Aku pun berhentikanlah kereta aku kat tengah tengah jalan tu, nasib baik tak ada kereta kat belakang. Hamba Allah ini pula tak sempat sempat tunggu kereta berhenti, terus aja nak buka pintu kereta.

Setelah aku membuka kunci pintu kereta, Hamba Allah ni pun masuklah kedalam kekereta, dia duduk dibahagian belakang. Tiba tiba aku tercium satu bau yang aku kenal. Mak aiiii........bau rokok gudang garam ...semerbak betul baunya....!!! Rupa rupanya dia tengah menghisap rokok semasa berdiri kat tepi jalan tu. Hamba Allah ni memakai seluar jeans lusuh, baju T-shirt merah, dipergelangan tangan nya ada gelang..berwarna warni, rasanya dari plastik gelang tu. Kat tengkok nya juga ada rantai, macam manik plastik rupanya.
Dalam hati aku berkata, bagus jugak Hamba Allah ni naik, boleh juga menanyakan beberapa soalan pasal sejarah kampung ini. Aku pun bertanya beberapa soalan sebagai menunjukan rasa ramah aku ni...hehehe.!! Ikutilah perbualan aku dengan Hamba Allah ini.


************************************************************************

Aku : Dari mana bang?
Hamba Allah : Dari kampung Johor lama. aku Mohd Rafi Micheal Jackson.

Dalam hati aku berkata, Haaaa.....apa pulak ni tiba tiba aja dia sebut Mohd Rafi Micheal Jackson ...!!! Dalam hati aku berkata kata, biar betul abang ni. Aku jeling sikit kat kawan aku, Sani yang duduk kat sebelah, aku nengok Sani diam aja.

Aku : Apa yang yang Micheal Jackson tu Abang?
Hamba Allah : tu...nama aku tu..!!
Aku : Abang nak kemana?
Mohd Rafi Micheal Jackson : Nak ke Pekan Telok Sengat.
Aku : Abang dah lama duduk di Kampung ni?
Mohd Rafi Micheal Jackson : Dah 1 Tahun
Aku : Sebelum ni abang duduk mana?
Mohd Rafi Micheal Jackson : Aku dah lama duduk sini dari masa dulu lagi. Aku bujang lagi

Aku termangu mangu, sambil memegang stereng kereta tu, kepala aku berfikir.......duduk baru setahun, tapi dah lama duduk sini dari bujang lagi. Heeeeeee....tak faham aku. Aku jeling lagi pada kawan aku Sani, tapi dia serious aja nengok kejalan depan. Mungkin abang tu tak dengar apa aku tanya agaknya. Tak apa...aku tanya lagi.
Aku : Bang, kat dalam kampong tu banyak kubur kubur lama ya? Apa ada lagi bang?
Mohd Rafi Micheal jackson : Ya banyak kubur. Tu dah lama punya kubur tu. Ada benteng, banyak sejarah kat situ. Dulu ada orang putih datang.
Aku : Orang putih? Dia datang buat apa?
Mohd Rafi Micheal Jackson : Dia datang nengok kubur.

Tiba tiba abang tu menyambung kembali perbualan nya.

Mohd Rafi Micheal Jackson : ada pasar malam, malam ni.
Aku : oo...ya ka? Ada apa kat situ?
Mohd Rafi Micheal jackson : Ada ayam.! Ada ikan.!

Dalam hati aku berkata lagi, mampus...!! Hahahahaha..!! Suka hati engko lah abang..!! Lepas tu kereta aku pun membelok kepekan Telok Sengat.

Mohd Rafi Micheal Jackson : Abang beli nombor tak? Ni ada nombor ni. Aku bagi pada abang berdua la.
Aku : Errrr....saya tak main bang, kawan saya Sani ni memang selalu main.

(Kahkahkahkah....dalam hati aku ketawa sebab dah kenakan kawan aku Sani). Baru aku nampak si Sani ni menjeling pada abang tu dengan senyuman nya.

Aku : Mana dapat nombor ni abang?
Mohd Rafi Micheal Jackson : Mimpi..!! nombor ni dapat dalam mimpi. Orang bagi..!!
Aku : Ooooo...mimpi..!! Oooo...orang bagi..!!

Aku pun sambil membawa kereta, menyeluk poket atas baju aku dan berikan dia buku nota kecil aku dengan sebatang pen. Lama jugak abang tu menulis dalam buku tu. Dalam masa yang sama kereta aku pun berhentilah kat pekan Telok Sengat, tempat abang tu nak pergi la.

Aku : Abang dah sampai dah ni.
Mohd Rafi Micheal Jackson : ya...ya...!! Nah ambik ni. Beli dekat Magnum dengan Kuda. Toto pun boleh jugak.

Kawan aku Sani pun ambik la buku tu. Nah ........ini dia nombor yang dia tulis..!!



Aku : Nak beli dekat mana ni abang?
Mohd Rafi Micheal Jackson : Tu beli kat Magnum. Tu aku dah tulis, ...magnum..!!

Kehkehkehkehkeh....dalam hati aku gelak...Mak aiiiiiii.......apasal tulisan magnum tu macam tu....bergulung gulung. Teringat pulak cerita P.Ramlee, dalam pendekar Bujang Lapok belajar mengaji. Hahahahah......!!



Aku : Nombor yang ni pulak bang?
Mohd Rafi Micheal Jackson : Yang tu beli dekat Kuda.
Aku : Boleh bagi kat orang lain tak bang nombor ni?
Mohd Rafi Micheal Jackson : Tak boleh. Nombor ni untuk abang aja.
Aku : Haaa...iya lah abang
Mohd Rafi Micheal Jackson : Trima kasih bagi tumpang
Aku : Sama sama bang..

Aku pandang si Sani. Si Sani pandang aku...!!!! tak lama lepas itu, barulah si Sani bukak cerita. Kata Si Sani, " Aku dah tau dah abang tu memang short satu skru, tapi aku tak sempat nak baritahu kat engko. Tapi aku nengok, engko dah layan dia, aku diam aja laaa...takut dia kecik hati plak.!!"

Celaka ko Sani, ko bagi aku layan orang short satu sktru........!!!! Dua dua tergelak sepanjang perjalanan sampai kerumah..!!

Errr....kalau saudara dan saudari nak try, cuba atau test nombor tu....errrr....silakanlah..!!! manalah tau...naik pulak 1st Prize hari ini atau esok...!!!! Jangan menyesal plak kalau tak beli..!!! Kalau tak kena , jangan salahkan aku....hehehe......salahkan si Micheal jackson...!!! Errr....dosa tanggung sendiri ek..!!



No comments: