Wednesday, October 29, 2008

Nafsu Makan

Salam Sejahtera...!!

Sudah makan? Banyak tak makan? Berhenti sebelum kenyang atau berhenti setelah kenyang? Hemmm....ramai orang susah nak kawal nafsu makan, ini termasuklah aku juga..!! Badan pun dah bertambah berat sekarang ni dan selera makan memang bertambah tambah semenjak dua menjak ini. Tambahan lagi kalau tengah ada masaalah, memang selera makan membuak buak. Begitu juga dikala baru hendak berhenti menghisap rokok, memang nafsu makan membuak, susah nak dikawal. Heran betul..!


Bulan Ramadhan atau orang panggil bulan Puasa baru saja sebulan habis, berat badan aku turun 6 kilogram, gembira rasa dihati. Tapi, masuk aja bulan Syawal atau orang panggil Bulan Raya, dengan kuih muih yang manis manis, ketupat, rendang, lemang, ayam masak merah....huiii...sebut aja apa makananya, memang berselera. Ditambah lagi dengan "Open House" sana sini sepanjang bulan Syawal, haiii....memang la nasib badan. Hancur harapan nak mengekalkan 6 kilogram tu di carta yang sama.


Nengok gambar makanan ni. Best nya...!!

Alangkah nikmatnya makanan yang dinikmati oleh kita semua. Kadangkala oleh kerana terlampau nikmatnya rezeki yang diberikan oleh Allah Subhanawataala, kita terlupa untuk bersyukur kepadaNya. Kita lalai sehingga kadangkala kita berfikiran "Aku penat berkerja siang dan malam, maka aku berhak kepada makanan yang enak enak dan banyak ini." dan ada juga yang berfikiran seperti berikut " Aku yang penat berpuasa selama 30 hari, berlapar dan dahaga, dan sanggup mengenepikan nafsu makan, maka semasa Bulan Raya ni aku berhak makan dengan sepuas puas nya". Hemmm....rugi rasanya kalau kita berfikiran sempit seperti diatas.


Kita seringkali lupa kepada Yang Memberi nikmat dan Rezeki kepada kita. Kita lupa kepada hamba hamba Allah Subhanawataala dimuka bumi ini yang langsung tidak dapat menikmati rezeki dan makan makanan yang enak enak seperti kita nikmati. Tidak ada langsung tetes air mata apabila mengenangkan nasib malang yang hamba hamba Allah ini.


Bersukurlah kita semua, Allah tidak menduga kita dengan cubaan kelaparan dan kebuluran





Amat tidak tertanggung kita kalau Allah Subhanawataala menduga kita seperti hamba hamba Nya yang lain yang tidak bernasib baik seperti kita. Syukur....Alhamdullillah...!!!

No comments: