Sunday, October 26, 2008

Gubahan Bunga Kain

Hari itu, Bill Keith dari The House Of Bill Keith datang ketempat kerja aku. Kalau didengar namanya, mesti orang akan berperangsaka yang dia ni mestilah seorang mamat saleh. Tapi sebenarnya tidak begitu, dia adalah seorang berketurunan Tionghua atau Cina. Si Bill ni adalah seorang yang sangat seni sentuhan tanganya. Gubahan gubahan atau sentuhan nya mesti menjadi dan seni serta cantik mata memandang. Diatas ni salah satu sentuhanya dan idea beliau. Dia selalu dipanggil ke Thailand, HongKong, Singapore..kebanyakan Hotel dan Resort memang guna kepakaran beliau.

Tapi...yang bestnya, si Bill ni adalah seorang yang "pelembut" orangnya...hahaha...jangan ingat lain arrr...tapi dia memang lembut! Gaya dia memang begitu, macam ramai "fashion disigner", yang kebanyakanya lembut. Tapi si Bill ni memang sporting dan best dibuat kawan. Tapi kalau kerja dengan dia, hemmm....penat badan.... memang teliti dan masa kerjanya tak menentu. Tengah malam pun jadi. Banyak aku belajar dengan dia ni dari segi bekerja.

Modal yang digunakan tak banyak...hanya berikut bahan bahan nya;

1. Ranting ranting kayu atau dahan dahan pokok yang dah kering dan mati. Diambil (hanya yang cantik bentuk rantingnya) dan dibersihkan dan dicat dengan warna putih dengan menggunakan cat air. Cat minyak jangan digunakan kerana tidak naik serinya atau putihnya. Kalau nak cantik pakai berus jangan digunakan spray.

2. kain merah yang murah, 1 meter 1.90 atau kurang harganya, dan bunga merah yang banyak dijual dikedai bunga atau kalau nak murah kalau beli banyak, beli kat Bandar Nilai, Negeri Sembilan. Bunga kain ini diimport dari China. Atau kalau untuk decorate untuk Hari Raya, boleh gunakan bunga yang berwarna hijau atau lihat pada konsep yang saudara dan saudari kehendaki dan sesuaikan dengan bentuk dan warna bunga bunga yang dikehendaki.

3. Sedikit dawai untuk mengikat dahan bunga ke ranting ranting. Pasu bunga boleh beli dikedai bunga, kalau tak silap RM 12.00 satu pasu yang bersaiz sederhana.

4. Nak cantik lagi buat kan kotak dari kayu untuk tempat meletakan pasu punga yang dah siap digubah. Kotak itu juga mesti dicat dengan warna putih. Tinggi dalam 2 kaki atau 3 kaki dan lebar dalam 1 kaki.

Dah ada barang barang diatas, cuma cantumkan dan rekalah seperti bentuk gubahan gubahan dalam gambar diatas. Cantikan....???? Kalau nak melawat kedai dia, ada di Kuala Lumpur, kat No 78A, Jalan Alor Off Changkat Bukit Bintang, KL. Selain dari gubahan, Si Bill ni juga buat event planner, fashion design dan lifestyle interior design. Dia ni memang famous.

No comments: