Thursday, January 14, 2010

Kenangan Semasa Kanak Kanak - 1

Semua orang ada zaman kanak kanak masing masing. Ada yang masih mengingatinya, seperti baru semalam mengalaminya, ada yang tidak ingat dan lupa malah ada juga segelintir yang cuba melupakanya. Bagi aku, zaman kanak kanak adalah satu zaman yang paling menggembirakan, tanpa banyak masaalah seperti zaman orang orang dewasa ini. Walaupun begitu, tidak dapat dinafikan terdapat jua masaalah tetapi ianya adalah lebih kepada masaalah masaalah yang berkait dengan dunia kanak kanak.

Aku telah dilahirkan di kampung Langkor, sebuah kampung diPekan Lubuk Merbau, Kuala Kangsar. Kedua dua orang tua aku adalah dari kalangan keluarga yang berkehidupan yang boleh dikatakan susah dan tidak senang, dengan 4 orang anak dan dengan lahirnya aku maka bertambah lah lagi mulut yang perlu disuap. Kehidupan seharian adalah dengan menoreh getah, bersawah padi dan lain lain kerja rencam di kampung yang boleh mendatangkan rezeki. Setelah 6 - 7 bulan lahirnya aku, Kedua orang tua aku telah membuat keputusan untuk berpindah ke Kuala Lumpur dan memulakan kehidupan baru, itu terjadi pada tahun 1967. Maka berpindahlah kedua orang tua aku bersama anak anaknya ke kampung kilat, berhadapan Bengkel Mara, di Kampung Datok Keramat. Dinamakan kampung kilat kerana rumah disitu boleh didirikan dalam masa yang sekejap sahaja, macam kilat...hehehe. Rumahnya disewadengan sewaan yang murah juga. Pada masa itu Kuala Lumpur nama sahaja kota raya, tetapi disekelilingnya dikelilingi oleh kampung kampung Melayu yang dibuka oleh peneroka peneroka 100% melayu dari luar Kuala Lumpur. Setelah menetap beberapa lama disitu, orangtua aku telah membuat rumah di kampung Berembang pada tahun 1968. Rumah yang dibina oleh orang tua aku ini bersebelahan dengan rumah kakak orang tua aku dan rumah anak anak saudaranya serta saudara mara yang lain telah berhijrah ke Kuala Lumpur dan kebanyakanya datang dari Kuala Kangsar, Perak.

Di kampung Berembang, pada masa itu 100% penduduknya adalah orang melayu yang telah membuat rumah kediaman masing masing, boleh dikatakan penduduk di situ datang dari semua negeri. Corak penempatan rumah rumahnya adalah, jikalau ketuanya atau penduduk awal datang dari negeri sembilan, maka disekeliling rumah ketua tersebut dikelilingi oleh rumah rumah yang juga berasal dari negeri sembilan, kemungkinan dalam 10 - 20 rumah. Jadi terdapat pola penempatan yang sebegitu rupa didalam kampung Berembang tersebut. Jika kita berjalan disepanjang kampung tersebut, dikawasan tertentu, kita akan dengar loghat minangkabau, dikawasan hadapan sedikit, ada loghat kelantan dan dihujung kampung ada loghat kedah dan pulau pinang.

Dikampung Berembang, yang terletak dibatu 3 1/2 Jalan Ampang, Kuala Lumpur ini lah aku dibesarkan, berkawan, bermain, belajar mengenal huruf Al Quraan, belajar asas ugama, bersekolah rendah diJalan Gurney 2 dan bersekolah menengah Sekolah Menengah Sri Ampang (Sekolah gangster tuu..hehe..) sehinggalah tahun 1983, apabila orang tua aku dipindahkan ke negeri utara, bandar Alor Star, Kedah. Aku rasa, orang tua aku telah membuat keputusan yang betul dengan berhijrah ke Kuala Lumpur pada tahun 1967, jika tidak mungkin peluang untuk meningkatkan taraf penghidupan juga turut tidak ada. Kemungkinan juga, jika orang tua aku tidak berhijrah, aku masih dikampung dan bekerja dikampung juga.

Okay...cukup cerita background aku, sekarang aku nak cerita pasal permainan permainan aku semasa kanak kanak di kampung Berembang. Al maklum ajalah zaman kanak kanak aku masa di Kampung Berembang, bukan ada tenaga elektrik dan paip air, nama aja duduk di Kuala Lumpur. Masih lagi guna pelita dan lampu gasolin (bab lampu gasolin aku memang pakar, sebab tiap malam kena pasang bergilir dengan abang aku) kadang kadang bangun pagi lubang hidung hitam sebab jelaga dari asap pelita...baca buku mengadap pelita daaa...hehehe! Video games, VCD ke, DVD ke, malahan TV pun kebanyakan rumah di kampung Berembang tak ada. kalau adapun, itu sudah dikira barangan eksklusif. Kalau nak nengok TV kena bayar 0.05 sen...hehehe....collection untuk beli diesel tuan rumah untuk hidupkan generator..! nama nama seperti Ijam, Acei, Zam, Din, Jenor, Salleh, Faiz dan lain lain lagi yang tak berapa aku ingat lagi adalah merupakan kawan kawan sepermainan aku, tah macamana muka muka mereka ini semuanya sekarang agaknya......hahaha...harus dah bermisai dan berjanggut, mungkin rambut pun ada yang dah putih atau botak ...hahaha..!

Permainan yang aku nak ceritakan ini adalah permaianan senapang "letap letop". Permainan ini aku mula main semasa umur aku 8 tahun. Kenapa nama nya "letap letop", entah laa...aku sendiri pun tak tahu, dah gang gang aku panggil macam itu, aku pun ikut ajalah...mungkin sebab punyi nya yang kuat, sampai meletop letop.


Senapang Letap Letop yang diperbuat dari buluh


Senapang letap letop ini adalah kategori tidak merbahaya, bunyi nya sahaja yang kuat...."POW" sana..."POW" sini...hehehe...hasil nya tak ada apa, kalau kena badan pun tak ada apa. Bahan bahan nak buat seperti berikut;
1. 1 batang buluh pagar yang berlubang, kalau boleh biar tebal sebab susah nak pecah kerana tekanan yang kuat. Panjang agak agaklah dalam 1 kaki.
2. 1 batang buluh lidi (juga buluh pagar)pajang untuk masuk dalam buluh besar dalam 11.5 inci. tambah lagi dalam 3 inci untuk disumbat dalam buluh untuk pemegang,seperti dalam gambar diatas. Biarkan dalam 1/2 inci dihujung buluh besar untuk peluru.
3. Peluru nya? alah ...kacang...! pakai kertas surat khabar lama aja yang direndam dalam air untuk memadatkanya
4. Cara gunanya...lagi kacang...,Disumbat kertas surat khabar yang telah direndam tadi (dalam bentuk gumpalan kecil) dalam buluh besar. Lepas itu ambil buluh batang lidi tolak kedepan. Lepas itu masuk lagi sekali pelurunya, baru ada tekanan didalam buluh besar tadi akibat terkumpulnya udara didalamnya. Apabila ditekan buluh lidi tadi maka terjadi lah tekanan dan menendang kertas surat khabar yang dihadapan buluh besar tadi keluar dengan bunyi letupan yang kuat..."POW".

Ini adalah senapang peperangan peringkat awal....peringkat yang keatas..nanti aku cerita lain kali. Jadi, aku dengan gang gang aku akan membuat pasukan perang masing masing, satu askar German...lagi satu askar amerika...hahaha...ini semua pengaruh cerita COMBAT la, masa itu cerita combat ini memang jadi bualan kami semasa kanak kanak dulu. Jadi berperang lah kami didalam semak ditepi kampung atau dibelakang belakang rumah orang. Oleh sebab senapang yang dibuat hanya 1 laras....dah ada pula gang yang dah modified senapang tu jadi 2 laras...atau sehingga 4 laras....haaa...amik ko! Ini semua sebab semasa berperang senapang 1 laras memang kalah sebab tak sempat nak isi peluru balik...dah kena serang dan serang. Peluru (kertas surat khabar basah) senapang diisi dalam kantung plastik dan disisip kan kepinggang. Kadang kadang pasukan aku kalah perang bukan sebab senapang 1 laras aja tetapi desebabkan oleh peluru dah kering...!! Hahahahaha....kelam kabut semasa berperang peluru surat khabar dah kering sebab lama sangat menyorok dalam semak dan akibat bermain dibawah panas. Jadi kena laaa kreatif...terpaksa gunakan air ludah...hahaha....ada yang terdesak terpaksa guna air longkang..!!

Okay itu aja cerita nya, lain kali sambung ...daaa!

2 comments:

Anonymous said...

peluru pakai buah cenerai lagi power beb siap ada bunyi sis...sis..sis semasa diketuk masuk...

Merbawi said...

Sungguh bagai dikata....tapi side impact nya....hujung buluh selalu pecah sebab tekanan gas nya amat kuat. "maintenance cost" tinggi beb..!