Thursday, January 14, 2010

Kenangan Semasa Kanak Kanak - 2

Oleh kerana pengaruh cerita COMBAT semasa aku kanak kanak begitu kuat sekali mempengaruhi aku dan gang gang yang lain dan kebetulan bersebelahan kampung kami ada satu kem askar Wataniah, kalau tak silap kem 501 yang dijadikan kem latihan askar wataniah membuat latihan, maka kebanyakan permainan kami adalah lebih bercorak kepada peperangan dan outdoor. Ada juga permianan lain yang dimainkan oleh kami seperti galah panjang, bola sepak, police & thief dan lain lain lagi tapi ini adalah permainan biasa bagi kami.

Cara nak buat pistol ini senang aja;
1. Ambil sekeping papan dan lukis bentuk pistol atau senapang seperti yang diinginkan. Lukis dengan kapor tulis la atau marker. Lepas tu potong dengan gergaji. Dalam kes ni, kadang kadang arwah ayah aku sampai mengeleng ngeleng kepala semasa nak guna gergaji sebab mata gergaji tu sampai rongak aku kerjakan....hehehe...!
2. Ambil sekeping kayu kecil yg bersaiz sama seperti tepi papan tersebut untuk dijadikan pengepit peluru. Dibawahnya letakan sebatang besi bulat untuk menbolehkan kayu kecil tu dijongketkan.
3. Lepas tu ambil getah gelang dan lilitkan dihujung kayu kecil pengepit tersebut. Ini membolehkan tekanan kepada hujung penyepit tersebut untuk menahan peluru.
4. Hujung pistol atau senapang dililitkan getah gelang yang panjang untuk didibolehkan ditarik sampai ke pemetik dan disangkutkan pada pelurunya.
5. Peluru - adalah menggunakan peluru terung belanda yang kecil atau buah ceri muda. Buah ceri masak yang warna merah tidak boleh digunakan kerana akan tercabut dari tangkai buah tersebut. Kalau nampak buah ceri merah, jangan digunakan. Sila makan aja buah ceri tersebut...hahahaha..!!!
6. Cara menembak - kepit kan tangkai buah terung belanda atau ceri tersebut ke pemetik dan tarik getah dan sangkutkan pada buah tersebut. Bila hendak menembak, halakan kepada target dan tekan pemetik. Nak sedap halakan pada perut mangsa....sure birat birat punya...hehe!!

Ada juga yang kreatif dengan mengubahsuai pistol dan senapang ini dengan cara menggunakan tiub tayar basikal lalu diikat pada kulit kasut yang telah dipotong macam lastik tu. lepas tu dikepit. Peluru senapang atau pistol yang telah diubah suai ini biasanya menggunakan batu dan target nya kebiasaanya burung, kucing, anjing atau bagi yang nakal, pintu rumah orang.!

Cara bermain pistol diatas adalah sama cara seperti bermain senapang letap letop. Tetapi pakaian adalah berbeza. Kebanyakan pemain pemain mengenakan pakaian tebal dan berlengan panjang. Sebabnya...birat birat badan kalau kena peluru pistol ini...hehehe! Ada juga "askar askar" yang memakai mangkuk dari besi yang sudah bocor kepunyaan ibu mereka dijadikan topi kepala...hahaha...memang lawak muka dema ni masa pakai topi tu.

Peluru senang didapati disekitar kampung kerana buah ceri tumbuh liar dan banyak dikawasan kampung manakala terung belanda juga banyak ditanam...sedap kalau dimasak sambal tumis..!!
Ada satu ketika semasa cuti sekolah, semasa permainan ini masuk musim nya, habis semua pokok terung belanda dikerjakan oleh gang gang aku...mengamuk satu makcik tu..sampai bawa parang kejar budak budak...hahaha! Tu mesti kes tak dapat masak sambal tumis terung belanda.!

2 comments:

Dia.Honey said...

yes la..aku ske..!! sbb aku penah main senapang ni lebam2 wakakakkak
mungkin inilah permulaan kelahiran paint ball!! wakakkakakakka

Merbawi said...

hehehe....ya tak ya jugak ek..! Kemungkinan pengasas paint ball tu pun agaknya masa kecik kecik dulu selalu main senapang tu.