Friday, January 15, 2010

Kenangan Semasa Kanak Kanak - 5

Permainan daun terup ni lagi satu permainan yang popular dikalangan gang gang aku. Masih ingat lagi daun terup ini? pada zaman aku dulu terup ni saiz nya kecil aja, lebih kurang 2.5 inci x 1.5 inci aja. Depan ada gambar ultraman la, incredible hulk ke, gambar combat, gambar kartun ker dan lain lain lagi gambar berdasarkan siri popular TV pada masa itu la. Belakang nya ada gambar daun terup tu la...daun sat ke, spade, kelawar, diamond ke dan lain lain le.

Ada satu cara lain permainan daun terop ini, permainan nya simple aja iaitu cara tepok tangan. Contohnya aku pegang satu daun terop ditapak tangan dan gang aku pegang satu daun terop ditangan dia juga. Lepas tu, ditamparlah kedua dua tangan aku dan gang aku tu. Dalam masa yang sama, kedua dua terop dilepaskan dan dibiarkan jatuh atas lantai. Kalau daun terop aku jatuh dan gambar atas daun tu menghadap keatas atau menghadap kelangit dan daun terop gang aku jatuh tertutup (gambar menghadap kebumi) jadi aku menang ler dan daun terop dia tadi tu menjadi kepunyaan aku la. Tapi permainan cara ini aku tak suka sebab lengoh tangan beb..! Lepas tu pulangan nya lambat, kena sakit satu tangan baru tahu keputusan...kalah atau menang ...hehehe!

Okay.....cara permainan daun terop dengan lontaran selipar ni rasanya straight forward. Tak perlu banyak material, cuma selipar jepun dan tin susu kosong. Tapi selipar jepun yang jenis berat gedabak (kebiasaanya warna coklat) tu tidak dibenarkan sama sekali...sebab selipar tu berat beb.! Lebih daya tujahan kata saintis Newton.....hehehe! Hanya selipar jepun seperti gambar diatas yang dibenarkan.

Cara permainan nya senang aja;
1. Dipilih satu kawasan lapang, lepas tu letak satu tin susu kosong ditengah tengah bulatan yang dibuat disekeliling tin susu tersebut. Kebiasaanya diameter garisan keliling tin tu dalam 1 kaki.
2. Lepas tu, buat garisan jarak dari tin susu tu dalam 15 - 20 kaki...agak agakla, jangan terlalu jauh sangat.
3. Lepas tu diletak taruhan daun terop diatas tin tersebut. Tapi semua mesti sepakat berapa pertaruhan yang dipersetujui. Dah taroh tu semua kena lai lai li tam plom laaaa......sebab nak pilih pembaling pertama.
4. Lepas tu rembat la selipar jepun tu sampai kena tin susu. Daun terop yang boleh diambil kalau lontaran selipar mengena pada tin tersebut mestilah keluar dari garisan bulatan tersebut. Kalau daun terop masih mengena pada garisan lilitan dikira masih dalam pertarohan. Itu kata gang gang aku..... masih ada "karan" daun terop tu. Apa yang karanya ntah...!hehehe...!

Permainan ini melibatkan kalah dan menang. Seperti biasa...hehehe...permainan diakhiri dengan pergaduhan, sebab main tipu. Ada ka patut ada satu mamat tu dah sumbat besi bawah selipar jepun. memang la berat selipar jepun tu...hehehe! Bijak..! Bijak...! Sepandai pandai tupai melompat akhirnya jatuh gak ketanah....besi dalam selipar tu tercabut dan terkena tin susu tu...berdeting ler bunyi dia...hahaha...kena tangkap basah la dia. Ada jugak mamat gang aku lagi satu ni punya la nak menang....pakat dengan gang dia yang tak main dok tepi tin, bila gang dia baling, dia pun jentik batu kat tin tu...perghhh...macam macam cara nak menang.

Ada satu hari tu aku menang banyak. Mood baik beb. Lontar aje...kena...! lontar aje kena....! Pendek kata, menjadi la hari tu. Tersengih aja, poket seluar dah kembong, penoh dengan daun terop. Balik rumah dah nak senja....mak aku dah bising. Sebab takut kena rotan (mak aku memang garang beb), terus buka baju seluar dan baju terus mandi. Lupa pada daun terop dalam poket seluar hasil kemenangan hari itu. Esok bangun pagi, gang aku dah calling calling kat depan pintu...ajak main...nak revenge ler tu...kekalahan semalam! cari cari daun terop tak ada, baru teringat ada dalam seluar semalam...tanya mak aku..."mak, seluar semalam mak taroh kat mana?" Mak aku jawab..."apa seluar semalam? "Ada....dalam baldi tuuuu...." aku tengok baldi dalam bilik air, ternampak baldi warna merah dengan seluar aku kat dalam tu....dah penoh dengan air...! kehkehkeh.....Menangis tak berair mata....daun daun terop hasil kemenangan semalam dah basah beb...!! Dengan muka sedey ajer jumpa member aku....tak jadi main gang...mak aku tak bagi keluar..!! hehehe....pandai pulak temberang....malu beb...nanti gang kutuk!

4 comments:

PerpatihTulus said...

Waaah banyaknya cerita menarik, lukisan pun ala-ala kartunis nampak.. ada bakat tu.. samalah, kite mase kecik-kecik dulu pun main bende-bende macam tu. heheheh

Merbawi said...

hehehe....kita serupaaaa...!

Oghang Ba Ado said...

Hoho!.. aku mase kecik-kecik dulu suka main masak-masak bang.. ha ha..

berapa kali terhiris jari..

lepas tu main nenek kebayan: buat ramuan ape tah.. jilat sikit besok terus demam (keracunan: ha ha ha ha..)

pastu godak parit.. buah kapal dari surat kabo siap dengan layar sekali, guna batu seketul sebagai pemberat dan askar/krew kapal dari bunga yang kaler kuning terang - aku satu, adik satu.. lepas tu lastik - macam perang pirate kat laut.. sapa kalah kapal dia tenggelam dengan askar sekali.. ha ha ha..

mohamadkholid said...

rindu zaman dulu-dulu