Friday, January 15, 2010

Kenangan Semasa Kanak Kanak - 4


Salah satu favorite aku masa kecil ialah berlumba kereta lumba dengan gang gang. Seperti yang aku katakan dalam post yang lepas, aku sudah pandai menggunakan alat alat pertukangan seperti gergaji, tukul, paku dan lain lain lagi alat kepunyaan ayah aku.

Cara pembuatan kereta lumba ini simple aja, hanya menggunakan barangan yang terbuang dan tidak digunakan lagi. Tayar kereta lumba aku ambil daripada basikal kanak kanak yang sudah tidak digunakan lagi. Papan dan kayu digunakan untuk membuat badan kereta lumba. Ada juga mamat gang aku ni yang tak cukup papan, habis papan reban ayam orang kampung dirembatnya...hahaha! Kesian ayam dengan itik tu, papan reban dema kena rembat. Bagi menjayakan pembinaan kereta lumba, kami hanya menggunakan daya imaginasi, tidak memerlukan lukisan. Kalau memerlukan lukisan pun untuk berbincang dengan gang gang, kita orang lukis atas tanah aja...hehe!

Bila dah siap, kereta ini memerlukan kombinasi 2 orang untuk digerakan...ooppsss, sori, kereta ini tidak menggunakan kuasa kuda, tetapi kuasa orang.....hahaha! Yang selalu jadi mangsa aku ialah adik bongsu aku yang jarak umurnya 2 tahun daripada aku. tetapi tidaklah juga selalu, kebiasaanya bergilir gilirlaaaa...menolak dan memandu.

Yang paling best kalau ada upacara lumba. Jarak perlumbaan, tak jauh...100 meter aja. Perghhh....mencanak kereta tu pegi...hehe. Tapi dalam berlumba ...adatlah, mesti ada kemalangan. Tercabut tayar ni, kemalangan biasa.....boleh dikatakan...70% tayar kereta lumba ni tercabut, samada tayar tak cukup paku, tayar tak dapat menampung kelajuan kereta, pemandu lebih muatan...hahaha..... atau kuasa "orang" kereta lumba tu terlalu kuat. 10% langgar pokok. Lagi 20% tak dapat menamatkan perlumbaan kerana sebab sebab lain seperti pemandu tercedera, merajuk atau bergaduh dengan pemandu lain dan yang paling selalu dalam 20% tu ialah semasa tengah berlumba atau semasa perlumbaan hendak dimulakan....EMAK panggil balik sebab kena jaga adik atau kena suruh pergi kedai beli barang..!!! hahahahah.....!!!! Bayangkan Micheal Schumaker kena pergi kedai beli belacan dengan serai...!!! Hohohohoho...!!

No comments: