Friday, January 15, 2010

Kenangan Semasa Kanak Kanak - 3


Horraayyyy....Cutiii...!!! Ini adalah perkataan yang selalu keluar dari mulut kanak kanak apabila tiba musim cuti sekolah pada pertengahan bulan November. Aku juga tidak ketinggalan untuk menyebut perkataan ini. Pada hari terakhir persekolahan, setelah sampai saja dirumah, terus campak bag sekolah atas lantai...hehe...memang tak buka buku punya sepanjang cuti sekolah...hehe (terok betul aku ni)..tapi yang heranya tu, periksa okay plak tu..! Yalah....zaman itu kat kampung aku mana ada hiburan, TV pun tak ada kat rumah aku, video games lagi laa... yang ada hanya aktiviti outdoor...perang sana, perang sini....kalau mula mula perang tu pakai tunggul kayu aja sebagai senjata. Pelurunya? Tulah....mulut tu jadi peluru....hehe.....berbuih mulut ....tetetetet....mati ko...tetetetet...aduh..!! Aku kena tembak! Haaaa.....itulah awal mula pertama mula aku dengan gang gang aku main perang perang. Tidak lama selepas itu baru ada peningkatan......pakai senapang "letap letop".....Fuhhh....kelas gitu..! haha....kadang kadang aku tersenyum dengan ketawa sendiri bila mengenangkan zaman kanak kanak aku dulu.

Okay, cerita permainan kali ini bukan pasal perang perang, tapi mengenai pertandingan skil menenang dengan mata dan skil menarik getah...hehehe. nama permainan ini aku sudah lupa, tapi material permianan ini hanya getah gelang atau orang putih sebut "rubber band". Kebiasaanya jenis jenis permainan ada bermusim kalau musim main getah...semua main getah, kalau musim main daun terop.....semua main daun terop, janganla kita cuba menongkah arus dengan bermain permainan lain, alamat kena boikot laa, main la sorang sorang...haha!

Permainan ini senang aja...hanya perlukan getah gelang, skil dan nasib. macam ini caranya;
1. Beli getah gelang banyak banyak. Lepas tu pintal atau sulam getah gelang seperti menyulam rambut kanak kanak perempuan menjadi seperti tocang. Hujung tocang tu diikat lebih besar seperti pintalan, tujuannya adalah supaya itu akan menjadi seperti penyebat. Sudah siap bentuknya akan jadi seperti dalam gambar lukisan diatas. ini dipanggil "tagen". Apa maksudnya atau kenapa dipanggil begitu, aku tak tau! Aku ikut aja gang cakap macam itu.
2. Pancang 2 batang kayu atau ranting setinggi 6 - 7 inci dari paras bumi. Tegangkan 1 getah gelang diantara kedua dua ting tersebut. Ini adalah bertujuan sebagai tempat penyidai atau temp[at letak getah gelang yang menjadi taruhan.
3. Setiap pemain akan meletakan getah gelang yang menjadi taruhan, mungkin 20 keping, 30 keping getah gelang (mestilah dipersetujui bersama).
4. Buat satu garisan, jarak 20 kaki dari tiang taruhan. Cara melastik adalah dengan memasukan jari telunjuk kedalam lubang getah tagen dan menarik hujung pintalan tersebut...dan setelah menenang dengan tepat (nak lebih tepat pejamkan sebelah mata)...lepaskan getah tagen tersebut. Cara untuk mengambil giliran nombor untuk melastik, adalah dengan "one, two...som"
5. Mana mana getah gelang yang dilastik jatuh kebumi adalah hak pelastik tersebut....tetapi jika ada mana mana getah gelang yang jatuh kebumi tetapi masih menyentuh tiang atau getah lain yang masih menyentuh tiang ..itu tidak boleh diambil. Biarkan begitu sahaja. Jika pelastik yang terkemudian melastik dan berjaya memisahkan getah gelang itu dari menyentuh tiang ...maka itu adalah habuan si pelastik tersebut.

Okay...senangkan? Maka bermulalah pertandingan getah tagen. Mana mana pemain yang kalah....jangan risau esok masih ada...balik kerumah ajalah dengan muka yang poyo dan sedih...kehkehkehkeh......aku pernah kalah dan rasa nak menangis mengenangkan getah yang tewas banyak.

Bagi para pemenang....chewahhhhh....bergaya gang gang aku. Penuh getah gelang kat tangan kiri dan kanan sampai kelengan. Bayangkan lah, getah penuh kat tangan. Jalan pun rasa tak pijak bumi...abis tu gang gang dok puji sampai kembang "tttuuuuttt". Kadang kadang sampai bergaduh dan bertumbuk pun ada sebab tak puas hati dan kecewa. Adatlah kanak kanak....gaduh kejap aja...lepas tu kawan balik. Abis ...kalau tak kawan kang....jadi kera sumbang.

No comments: