Friday, December 5, 2008

Hanya Untuk Mu



Alif..! Tegak, menegadah kelangit,
Ruas ruas tulang mengendur, rehat..!
Tunduklah, Roh dan Jasad,
Kembali.., Pasrah..! Kata 'Aku' yang sebenar,
Yang hina ini datang, Mi'raj..!
Niat didalam setiap perbuatan...sepanjangnya.

Takbir..Allahu Akbar..! Allah Maha Besar..!
Diam sebentar.., tunduk..!

Allah Maha Besar, Maha Besar Dia,,
Segala pujian yang sebanyaknya untuk Dia,
Maha suci Allah, siang dan malam,
Kuhadapkan wajahku kepada Wajah yang menciptakan langit dan bumi,
Dengan tunduk dan menyerah diri, pasrah..! Sesungguhnya aku bukan dari kalangan musyrikin,
Solatku, ibadahku, hidup dan matiku...hanya kerana Allah, Tuhan sekelian alam,
Tidak ada sekutu bagiNya dan aku tidak diajar untuk menyekutukanya,
sesungguhnya aku dari kalangan orang orang muslimin,

DibimbingNya diri ini meniti lantai yang bertingkat, menjulang tinggi,
Tunduk dalam kepasrahan..!

Al Fatehah...., seterang sinar bulan rembulan dimalam gelap gulita. Berseri, menerangi..!
DijawapNya setiap kata kataku,
Segala Puji bagi Allah Tuhan sekelian alam,
Lihatlah.., hambaKu telah memujiKu,
Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang,
Lihatlah.., hambaKu telah menyanjungKu,
Yang menguasai hari pembalasan,
Lihatlah.., hambaKu telah mengagungkanKu,
Tunduk dalam kepasrahan.

Rukuk...., membongkok tunduk jasad dan hati, sejiwa..!
Wahai hati..,
tunduklah..,
merendahlah engkau..!
Tunduk dalam kepasrahan..!

Sujud...., menyembah bumi,
Dimanakah rasa sombong engkau..?
Dimanakah rasa bongkak engkau..?
Dimanakah ego engkau..?
Tiada....!
Melainkan...., 
Sujud jua hati dan jasad, pada Illahi..!
Dengan rasa rendah dan hina..,
Tunduk dalam kepasrahan..!

Kusampaikan lapan doa dalam duduk i'tiraj,
Menjerit lembut ...nun didalam sana,
Mengharapkan jawapan....,
Ampuni aku..,
Sayangi aku..,
Tutupkanlah keaibanku..,
Angkatlah darjatku..,
Berilah aku rezeki..,
Berilah aku petunjuk..,
Sehatkan aku..,
Maafkan aku..,

Tahiyat akhir...duduk bersimpuh dalam ketenangan
Seluruh penghormatan hanya untuk Ya Allah, begitu juga seluruh keselamatan dan kebaikan
Semoga kesejahteraan dilimpahkan kepadamu, wahai Nabi, serta rahmat Allah dan berkat Nya
Limpahkanlah kesejahteraan bagi kami, juga kepada hamba Allah yang saleh
Asyhadu alaa ilaaha ilallaah wa asyhadu anna Muhammadan rasuulullah
 
Tunduk dalam kepasrahan..!

Salam....sampaikanlah
tebarkanlah kesejahteraan keseluruh alam.

Kudambarkan tali kasihMu
Lontarkanlah..dalam aku pasrah padaMu
Ku harapkan respon Mu
Perlahan lahan dan penuh perasaan....Thuma'ninah..!

Tunduk dalam kepasrahan....!








No comments: